Ondersteuningsbehoeften

Ons onderwijs richt zich in eerste instantie op het niveau van de groep, waarbij we differentiatie bieden op drie niveaus (reguliere, verkorte en verlengde instructie). 
Onze leerkrachten zijn de specialisten in de groep. Zij bieden kwalitatief goed onderwijs, signaleren kinderen met specifieke ondersteuningsbehoeften en zijn het aanspreekpunt van en de schakel met ouders. De leerkrachten worden in hun werk onderst door onze: Intern Begeleider, Instructional leader, talentcoach, Rekencoördinator, het team taalcoördinatie en de Leerlingbegeleider (gedrag).

Basisondersteuning: 
Wij geloven er in dat leerlingen het meest gebaat zijn bij het zo lang mogelijk volgen van het basisprogramma, waarbij we zoveel als mogelijk afstemmen op de onderwijsbehoeften van de leerling. Indien gewenst krijgt de leerling verlengde of verdiepende instructie, begeleide in-oefening of verrijking aangeboden. Dit valt binnen onze basisondersteuning en zo bieden wij onderwijs op maat voor iedere leerling in de eigen groep. 

Extra ondersteuningsbehoeften
Wij bieden naast de basisondersteuning extra ondersteuning aan leerlingen met een specifieke ondersteuningsbehoeften. We vinden het belangrijk om alle leerlingen die aan ons zijn toevertrouwd te zien en te handelen naar hun ondersteuningsbehoeften. Wij beloven dat wij de extra ondersteuningsbehoeften binnen de reguliere setting zo goed als mogelijk proberen in te vullen, maar bieden geen individueel onderwijs. Wanneer de balans in de groep verstoord raakt of dreigt te raken door specifieke onderwijsbehoeften van één leerling, dan gaat het groepsbelang altijd voor het individuele belang. 

Indien een individuele leerling, naast het bestaande onderwijsaanbod, een extra ondersteuningsbehoefte heeft, dan wordt zorgvuldig in kaart gebracht waar de ontwikkeling stagneert.  Indien nodig hebben wij een eigen team van specialisten, die wij kunnen inschakelen. Ook werken wij samen met het samenwerkingsverband Midden-Holland, de gemeente en zorginstanties.

Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
In het schoolondersteuningsprofiel hebben wij vastgelegd welk ondersteuningsaanbod wij hanteren en welke basis en extra ondersteuning wij bieden. In dit profiel staan onze mogelijkheden en onmogelijkheden beschreven.