Onderwijsaanbod
Onze speerpunten zijn: de basisvaardigheden lezen, rekenen en burgerschap, veiligheid en welbevinden, instructievaardigheden en zicht op ontwikkeling.
Onze school biedt een doelgericht en samenhangend onderwijsaanbod, gericht op de SLO-kerndoelen. Kwalitatief goed onderwijs met basisvaardigheden voor het leven, een veilig en rustig leerklimaat en samenwerken en samen spelen vinden wij belangrijk. Onze school herkent talenten van leerlingen door naast de basisvakken aandacht te hebben voor bewegingsonderwijs, muziek en creatieve vakken.
Basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschap
Wij hebben voor ons onderwijs in de basisvaardigheden taal/lezen, rekenen en burgerschap een breed en op de kerndoelen gebaseerd aanbod, dat is afgestemd op onze leerlingenpopulatie en past bij de huidige schoolontwikkeling. Wij sturen doelgericht op het behalen van de referentieniveaus basisvaardigheden.
Onze aanpak voor taal en rekenen:
- Wij werken met vaste cyclus kwaliteitszorg. Deze cyclus zit verankert in de cultuur van onze school. Zo hebben wij zicht op de ontwikkeling van al onze leerlingen en waarborgen wij de kwaliteit van ons onderwijs.
- We geven gedifferentieerd les op drie instructieniveaus. De instructies van nieuwe doelen en/of complexe strategieën worden bij ons op school gegeven volgens de principes van het EDI-model (Expliciete Directe Instructie). Dit model is bewezen effectief en zorgt voor hogere leeropbrengsten op de lange termijn.
- Wij zetten actief in op leesmotivatie om sterke lezers te creëren en hanteren hierbij de LIST leesmethodiek. Bij begrijpend lezen zetten wij in op het lezen van rijke teksten in een thema.
- Onze leerkrachten zijn de specialisten in de groep. Zij bieden kwalitatief goed onderwijs, differentiëren, signaleren en zijn het aanspreekpunt van en de schakel met ouders. De leerkrachten worden in hun werk ondersteund door onze: Instructional leader, intern begeleider, directeur, talentcoach, rekencoördinator en leerlingbegeleider (gedrag).
- Wij zetten actief in op het vergroten van de instructievaardigheden van onze leerkrachten en werken binnen de school met een Instructional Leader.
Burgerschap
Wij zien de school als een oefenplaats voor een toekomst in onze maatschappij. Iedere groep is een mini-maatschappij met daarin verschillende karakters en persoonlijkheden, waarin kinderen door ervaringen en bijsturing van de leerkracht kunnen leren en ontwikkelen. Kinderen leren respect te hebben voor elkaar en om te gaan met verschillen tussen mensen.
Onze aanpak voor burgerschap:
- Voor de realisatie van onze burgerschapsdoelen kiezen wij voor een aanpak, waarbij burgerschap wordt gezien als een zaak van alle vakken. Dit betekent dat het geen losstaand vak op het rooster is, maar dat het verweven zit in ons totale onderwijsaanbod.
- Burgerschap krijgt op diverse plekken in de school aandacht, als onderdeel van het curriculum, in reactie op maatschappelijke vraagstukken rond de school en in geplande projecten en lesactiviteiten.