Onderwijskwaliteit

Wij werken in de school en iedere groep met een vaste kwaliteitscyclus en hebben zicht op de ontwikkeling van ieder kind. Om de kwaliteit van ons onderwijs te monitoren maken we gebruik van de toetsen van Leerling in Beeld, methodetoetsen en observaties. Bij de toetsen van Leerling in beeld gelden de referentieniveaus als uitgangspunt, waarbij wij analyseren op de verwachte ontwikkeling van onze leerlingen. Zo verzamelen wij op een systematische wijze informatie over de kennis en vaardigheden van onze leerlingen en de kwaliteit van ons onderwijs. 

Het lerende kind centraal!
Het lerende kind staat bij ons altijd centraal. Onderwijs aan kinderen is ons primaire proces. Wanneer er binnen de school (strategisch) keuzes gemaakt moeten worden dan gaat onderwijs altijd voor.

Cyclus kwaliteitszorg
Wij werken in de school met een vaste cyclus kwaliteitszorg. Door het werken met deze cyclus hebben wij zicht op ontwikkeling op schoolniveau, groepsniveau en op leerlingniveau. Dit betekent dat wij zich hebben op de ontwikkeling van ieder kind! 

Het werken met een lange, middellange en korte cyclus
Wij werken op schoolniveau en in iedere groep werken volgens een vaste kwaliteitscyclus met een lange, middellange en korte cyclus. Wij werken in de lange cyclus toe naar het behalen van de referentieniveaus door elk halfjaar onze schoolresultaten te analyseren op school en groepsniveau, nieuwe doelen te stellen en hier actief aan te werken en indien nodig op (bij) te sturen. De analyse en uitkomst daarvan vormt de basis voor het groepsplan. Door het werken met didactische blokplanningen geven wij vorm aan de middellange kwaliteitscyclus. Zo hebben wij zicht op waar ieder kind staat en weten wij de juiste keuzes te maken in ons onderwijsaanbod. De korte cyclus zie je terug in iedere les door de inzet van het Effectief Directe Instructiemodel en de gemaakte onderwijskeuzes van de leerkracht.

Het onderwijsplan
Wij werken in de school met een onderwijsplan. Ons onderwijsplan bestaat uit kwaliteitskaarten en hierin staat een standaardaanpak, die gezamenlijk is geformuleerd. Het onderwijsplan is opgenomen in onze cyclus kwaliteitszorg. Dit betekent dat wij jaarlijks analyseren of onze onderwijsaanpak effectief geweest is en waar verbeteringen doorgevoerd kunnen worden.